Distriktsfiendtlig og usolidarisk
Arbeiderpartiets forslag om å innføre moms på elbiler som koster over 300.000 kroner er et slag i trynet for mange småbarnsfamilier som endelig ser en mulighet til å bytte ut fossilbilen med en elektrisk en eller de som bor utenfor de store byene.
Med inntoget av rimeligere kinesiske og andre elbiler til rundt. 400.000 kroner og en reell rekkevidde på rundt 40 mil, har ønsket om å bytte ut bensin- eller dieselbilen med en som går på strøm endelig blitt en mulighet og et alternativ for mange i disse folkegruppene.
Det har vært bred konsensus om vår elbilpolitikk, som har vært en suksess. Nå er 95 prosent av alle nye personkjøretøy solgt i Norge elbiler. Men, 3/4 av bilparken er fremdeles fossilbiler og det er lenge til halvparten er elektrisk.
Ved å senke momstaket fra 500.000 til 300.000, setter Ap og støttepartiene SV, Rødt og MDG en brå stopp for den videre utskiftningen av bilparken. At de forskjellige støtteordningene for elbiler skal fases ut er det også sterk konsensus om i Norge, men det må skje gradvis og forutsigbart, ikke over natten i et statsbudsjett og uten foregående politisk debatt.
Nå har Arbeiderpartiet i stedet satt i gang et rush av pengesterke nordmenn som ønsker å kjøpe seg en bil til en halv million før prisen på den går opp til 550.000 kroner etter nyttår.
Nå har Gerhardsens gamle parti lenge vært ledet av millionærer, med en politikk som begunstiger de bemidlede og sentrale Østlandsområdet hvor alle nå kjører elbil, men det er sjeldent at dette er så åpenbart som i denne saken. Snakk om å dra opp stigen etter seg!
For hvorfor kunne man ikke ha senket momstaket med 100.000 så bilene over 400.000 fikk moms? Dermed vil de som lenge har ønsket seg en elbil med nok rekkevidde, men ikke har hatt råd til det, fremdeles hatt den muligheten.
Når over halvparten av privatkjøretøyene er elbiler, kunne man senke momstaket videre til 300.000 og så til 250.000 når 3/4 av bilene er blitt elektriske.
I Distrikts-Norge er vi helt avhengig av privatbilene, de er nødvendige for å holde familiene, bedriftene og samfunnstjenestene våre i gang. Å påstå noe annet er rent svada uten rot i virkeligheten. Uten bilene stopper Norge bokstavelig talt opp.
Fra debatten om kollektivtransport ser man at det er svært dyrt å opprettholde buss- og båtruter i distriktene. Med andre ord, det ville betale seg for storsamfunnet å kunne tilby de som bodde der rimeligere elbiler.
Derfor mener jeg at i fremtiden bør små enklere elbiler til 200.000 med en rekkevidde på 20-30 mil være totalt fritatt for moms og andre avgifter. Skal vi ha bosetning og økonomisk virksomhet over hele landet og ikke bare i byene, vil et slikt tiltak være avgjørende for det.


