RÅ24
3 minutter lesetid

Sammenvevde Sula og Ålesund

Tettsted blir definert ulikt. I noen tilfeller er antall innbyggere i byen og tettstedet ens. Fredrikstad/Sarpsborg og Skien/Porgrunn er sammenvokst, og da blir de 2 byene regnet som ett tettsted. I byer som har store geografiske areal blir kun den sentrale delen av byen regnet som tettsted. 

Ålesund er nr 10 på rankinglista i 2023. Antall innbyggere i tettstedet er oppgitt til 55.386 – fordelt med 46310 i Ålesund og 9076 fra Sula. Det betyr at deler av byen ikke regnes med, mens det aller meste av Sula er del av tettstedet Ålesund! 

Vidergående skoler for Sula og Ålesund er lokalisert i Fagerlia, Spjelkavik – og den med yrkesfag holder hus i Fremmerholen. I tillegg har vi privateide Akademiet i Ålesund, samt at Fagerlia har en maritim underavdeling på Volsdalsberga. 

Industri og andre arbeidsplasser er godt spredd i begge kommuner. På Sula har aktiviteten økt mest i indre del – spesielt fra Vegsundbrua og vestover mot Giørtz. Pendlingen mellom kommunene er stor, og langt større enn f.eks mellom Ålesund og Molde. Klart størst (ca 2000) er pendlingen fra Sula til Ålesund. Langevåg har blitt litt akterutseilt knyttet til arbeidsplasser. Trenden på Devold-anlegget er katastrofal, og mange tidligere bedrifter i Langevåg er nå kun historie. På plussiden må Sula Vekst nevnes med tilhold i en av de tidligere bedriftene. 

Saken fortsetter etter annonsen

Sårbarheten er stor. Vegsundbrua er eneste faste forbindelse mellom kommunene. Ulykker har skjedd – og vil skje. En veg nr 2 er løsningen. «Borgundfjordtunnelen» omfatter den undersjøiske tunnelen mellom Vedde og Gåseidvika, samt tunnel mellom Eikrem og Vedde. Tunnelene vil avlaste trafikken over Vegsundbrua og vegen videre mot Moa/Breivika i stor grad.

Borgundfjordtunnelen vil halvere reisetiden for ytre del av Sula til sykehuset, og enda mer til campus på Nørve. Kollektiv transport muliggjøres, og gjerne også til Ålesund sentrum og flyplassen. Dessuten vil trafikken gå begge veier, så Langevåg og andre sted på ytre del av Sula vil dra nytte. Tid er penger hetes det jo. 

Felles anlegg for renovasjon er lokalisert på Bingsa, mens nytt kloakkrenseanlegg for Sula og deler av Ålesund bygges på Kvasnes. Sammen med videregående skoler, pendling/arbeidsplasser, drikkevann og forhåpentligvis en ekstra fast forbindelse, er dette en vev som gir felles eie, muligheter og skjebne.

Sula og Ålesund må heie på hverandre, og slik gjøre veven sterkere.