RÅ24
2 minutter lesetid

Stad skipstunnel – ikke bare hull i ei halvøy

Stad skipstunnel handler ikke om symbolpolitikk eller lokal prestisje – men om trygghet, beredskap, miljø og framtidig verdiskaping langs norskekysten.

Langs norskekysten har sjøveien alltid vært hovedpulsåren. Fra Hanseatenes handel i Bergen til Pomorhandelen i nord har kysttransporten bygd landet og skapt arbeidsplasser. I mangel av jernbane på store deler av vår langstrakte kyst er sjøveien fortsatt viktig for verdiskapning og eksport av varer. Kysten har også krevende og farlige farvann. Havariet hvor Viking Sky var nær en av historiens største katastrofer, viser at selv store moderne skip har sine svakheter.

Fire av havstykkene har alltid stått som varsellamper for sjøfolk: Sletta ved Haugesund, Stadthavet, Hustadvika og Folla.

Stadthavet det mest ekstreme

Av disse er Stadthavet det mest ekstreme – et område med høy ulykkesrisiko, der fartøy ofte må vente på bedre vær før de våger passasje. Ifølge analyser utført av Det Norske Veritas (DNV) for Kystverkets KS1-grunnlag, er ventetid beregnet til om lag 100–400 timer per år, avhengig av fartøytype og bølgeforhold – tilsvarende 4–17 døgn i året .

Kråkenes fyr, like sør for Stad, er dessuten den værstasjonen i Norge som registrerer flest stormdøgn – noe som forklarer de krevende og uforutsigbare forholdene ved Stadthavet.Over 30 000 fartøy passerer Stad årlig. Stad skipstunnel vil gjøre denne ferdselen tryggere og mer forutsigbar – året rundt. Det betyr færre ulykker, færre redningsaksjoner og færre oljeutslipp. Dette er ikke luksus, men sikkerhet, fremkomlighet og beredskap.

Styret i Ålesund Skipperforening