Hvordan bli enda mer attraktiv for ungdom?
Det var noe av det man ønsket å komme nærmere et svar på, da 60 personer fra ulike deler av samfunnslivet i Ålesund var samlet til Work-shop på Pir onsdag.
Det er Ålesund kommune, næringslivet og akademia som har gått sammen om et felles omdømmeprosjekt for å gjøre Ålesund til en enda mer attraktiv by å bo og leve i. Første steg var en spørreundersøkelse rettet mot unge voksne mellom 18 og 35 år. Undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat, skal gi verdifull innsikt i hvordan byen oppleves i dag – og hva som kan gjøre Ålesund enda mer attraktiv i fremtiden.

– I dag får vi lagt frem resultatet fra denne spørreundersøkelsen, der mer enn 900 personer mellom 18 og 35 år blant annet har svart på hva som er viktig for dem ved valg av bosted, forteller Christine Rørvik fra Ålesund kommune og Kari Buvarp fra Sit/NTNU i Ålesund.
Det var selskapet Piwot som var fasilitator for workshopen, et samarbeid som er gjort mulig gjennom TEFT-midlene fra Sparebanken Møre.
– Vi synes selvsagt at det er veldig stas å få lov til å jobbe sammen med alle disse spennende aktørene, på et så stort og viktig prosjekt som dette, sa Sofie Helland, medgründer og CCO i Piwot.
Et bredt samarbeid
Det er Kunnskapsbyen Ålesund som står bak omdømmeprosjektet. Kunnskapsbyen Ålesund er et samarbeidsfora mellom NTNU i Ålesund, Ålesund kommune, Sit, Studentparlamentet i Ålesund, Velferdsutvalget i Ålesund, Fagskolen i Møre og Romsdal, Ålesund Videregående Skole, Møre og Romsdal fylkeskommune, ÅKP, Næringsforeningen – Ålesundsregionen / Aalesund Chamber of Commerce og Norsk Maritimt Kompetansesenter.
Arbeidsgruppa til omdømmeprosjektet består av Ålesund kommune, NTNU Ålesund, Sit, Næringsforeningen i Ålesund og Destinasjon Ålesund og Sunnmøre.
Omdømmeprosjektet inngår i et større arbeid, som etter hvert skal ende i konkrete tiltak som skal gjøre Ålesund til en enda bedre by og bo i.


