Leverer nullutslipps-ferger til Geiranger
Vestlandske Trafikk bygger nå om to ferger til nullutslippsdrift på Geirangerfjorden. Elektrifiseringen vil redusere utslippene med om lag 2 600 tonn CO₂ årlig og styrker fjordtilbudet i et av Norges mest kjente UNESCO-områder, ifølge en pressemelding.
Elektrifiseringen skjer i tråd med nasjonale mål om utslippsfri innenriks sjøfart, og skal sikre at fjordtrafikken kan videreutvikles uten å øke belastningen på naturen.
Selskapet som har kontor i Kjøpmannsgata i Ålesund har inngått et langsiktig samarbeid med reiselivskonsernet Norway’s Best, som tar ansvar for salg og markedsføring av de nye tilbudene.

– Målet er å levere et reiselivsprodukt som ivaretar miljøet, gjestene og områdets langsiktige interesser, sier daglig leder i Vestlandske, Øystein Meek.
Han peker på at nullutslippsdrift kombinert med større kapasitet vil gi en mer effektiv og behagelig opplevelse for både turister og lokale.
– Både jeg og daglig leder bor i Kristiansund. Men vi er så ofte i Ålesund, hvor vi har flere sentrale funksjoner og forretningsadresse, at vi begge regner oss minst som halvt ålesundere, sier Linn Runa Schnell Kvalvåg, kommersiell leder i Vestlandske med et smil.

Batteripakker på 17 MWh
De to fergene, MF Jotunheim og MF Hjørungavåg, får batteripakker på til sammen 17 MWh. Det gir tilstrekkelig kapasitet for daglig drift, også i et område med begrenset strømtilgang.
Med støtte fra Enova er målet at begge fartøyene skal være ferdig ombygget og klare for utslippsfri drift fra sesongstart 2026.
– Prosjektet er resultatet av grundig planlegging og tett samarbeid mellom teknologiaktører, maritime miljøer og reiselivet, heter det i pressemeldingen.
Med de nye fergene på plass tar Geirangerfjorden enda et steg mot et mer bærekraftig reiseliv.


